Hoe ziet de promocampagne van KvK 2024 eruit?

Op zondag 17 november 2024 vieren we de 13de editie van Kunstendag voor Kinderen. Dit jaar is het thema ‘Zot van Kunst’. Die zotte kunst creëren we door stijlen te mixen en door verschillende kunstvormen te combineren. We gaan dus voor een editie met humor en ‘een hoek af’.

Campagne bestaat uit 2 golven

1.     Wedstrijd voor kinderen uit de lagere school (van 16 september tot 20 oktober). We dagen scholen en kinderen in aanloop naar KvK uit om hun creativiteit los te laten en kunstvormen- en stijlen volop te mixen. Op onze blog en op onze Facebook- en Instagrampagina schotelen we de leerkrachten alvast enkele leuke ideeën voor.

2.     Kom naar KvK (van 21 oktober tot 17 november)! Na het afsluiten van de wedstrijd creëren we zichtbaarheid voor KvK en proberen we zoveel mogelijk mensen te overtuigen om deel te nemen.

Golf 1: klassenwedstrijd 

Om kinderen en leerkrachten warm te maken voor onze wedstrijd kunnen we rekenen op de medewerking van CANON Cultuurcel. Zo verschijnt onze wedstrijd op de kanalen van Cultuurkuur, Klasse, KlasCement en Onderwijs Vlaanderen. Ook in de Facebookgroepen voor leerkrachten maken we de wedstrijd bekend. Half september kregen alle lagere scholen en scholen uit het deeltijds kunstonderwijs affiches van KvK en flyers met info over de wedstrijd. Om de leerkrachten te ondersteunen, stellen we een educatieve folder met tips ter beschikking.

Golf 2: Kom naar KvK

1.     Affiches in 12 steden 

Vanaf midden oktober vind je onze A2-affiches in verschillende horecazaken en winkels in Vlaanderen en Brussel. De 12 steden zijn: Antwerpen, Brussel, Gent, Brugge, Oostende, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Hasselt, Genk, Aalst en Sint-Niklaas.

Tip: Je kreeg in jouw promopakket ook 5 affiches (als je het basispakket besteld had). Hang ze niet alleen in jouw gebouw op, maar ook op andere plaatsen in de gemeente waar veel jonge gezinnen komen!

2.     Digitale campagne via Facebook en Instagram

Het grootste gedeelte van onze campagne loopt via advertenties op Facebook en Instagram. We maakten 5 leuke video’s met onze ambassadeur Héritier Tipo die we tijdens de campagne één voor één laten zien aan het grote publiek.

Tip: Bekijk onze contentplanning hieronder en deel onze posts met #KvK2024!

3.     Samenwerking met Ketnet 

Ook Ketnet steunt KvK en wijdt een themapagina van Ketnet voor Ouders aan ons evenement. Daarnaast nemen ze KvK op in hun nieuwsbrief en zullen er ook social posts verschijnen op Facebook en Instagram.

4.     Communicatie naar pers en media

Half september kondigden we de 13de editie aan via een persbericht naar alle magazines. Begin november sturen we nog een tweede persbericht uit, en maken we per provincie een regionale afgeleide, waar we enkele activiteiten uitlichten. In de week voor 17 november volgen we aanvragen van radio, tv en pers op en promoten we Kunstendag voor Kinderen actief, in de hoop dat ons evenement zoveel mogelijk wordt opgepikt.

Tip: Promoot je activiteiten ook zelf bij de lokale media, je gemeenteblad …, want dan kun je zelf lokale accenten leggen. 

Hoe kunnen we elkaar versterken?

1.     Deel onze posts op Facebook en Instagram!

Hier vind je een overzicht van de belangrijkste content die we inplannen op Facebook en Instagram. Voeg volgende data toe aan je eigen communicatieplanning en deel onze posts met de #KvK2024.

Datum

Onderwerp

18 sept

Video 1: Héritier roept op om deel te nemen aan de wedstrijd!

23 okt

Video 2: lancering publiekscampagne: kom naar KvK

28 okt

Video 3: Héritier aan het Magrittemuseum

2 nov

Video 4: Héritier wordt helemaal zot... van kunst

15 nov

Video 5: Héritier doet aan slam poetry

2.      Contacteer de lokale pers

Leg je graag de nadruk op je eigen activiteiten? Contacteer dan zeker de lokale pers, het infoblad uit je gemeente, enzoverder. Gebruik gerust de info en het beeldmateriaal uit ons persbericht om je bericht op te maken.

3.     Gebruik ons beeldmateriaal

Personaliseerbare sjablonen voor affiche of flyer, het campagnebeeld, digitale banners voor gebruik op je website, in je nieuwsbrief, op LinkedIn, Instagram of Facebook, of zelfs een e-mailhandtekening? Je vindt het allemaal terug op onze website. Maar gebruik ook onze affiches en hang ze zo snel mogelijk op! Zo maken we samen van KvK 2024 een succes!

Kunstendag voor Kinderen wordt georganiseerd door:

in samenwerking met: